Škodovka se dá koupit na jeden klik
14.02.2018
Škodovka se dá koupit na jeden klik

​​​Před pár týdny se stala automobilka Škoda Auto průkopníkem v oblasti prodeje aut na internetu. První evropský e-shop, pomocí kterého je možné nakoupit auto opravdu online, realizovala Škoda Auto ve spolupráci se společností Cleverlance. Nešlo rozhodně o jednoduchou zakázku, už samotná integrace do ostatních systémů byla tvrdým oříškem.

Ten, kdo měl někdy co do činění s projektem podobného rozsahu, ví, že ne všechno se vyvíjí podle představ a plánů. To, že je opravdu možné jedním klikem objednat novou Škodovku, je bezesporu úspěšným vyvrcholením snažení vývojářů a také průlomovým okamžikem na evropském automobilovém trhu. Zatímco mnozí výrobci aut o něčem podobném sní, Škoda tento sen zrealizovala.

Platforma Škoda Onli​ne má přístup ke skladovým zásobám a díky tomu je konfigurace, kterou si zákazník zvolí, tedy typ, barva a výbava, skutečným vozem, který si třeba už za dva týdny vyzvedne. Jde o operativní leasing, vozidla nejsou prodávána, ale vlastně pronajímána tímto celosvětově oblíbeným způsobem. Nákup vozu, tak jak ho známe z autosalonů, bude prý dalším vývojovým krokem online prodeje. Od prosincového spuštění systému se ukázalo, že jeho návštěvníci jsou v průměru o 15 let mladší než tradiční klienti Škody. Mladší zákazníci dělají spoustu věcí jinak a online chtějí obstarat třeba i pořízení nového auta.

Nabízená vozidla je nutné po dobu tvorby objednávky rezervovat, rezervace provedené návštěvníky bez skutečného zájmu však nesmí vyblokovat veškeré skladové zásoby. Vyřešeno je i osobní dodání vozidla zákazníkovi až domů, včetně rezervace preferovaného termínu doručení nebo vyzvednutí.

Jedním z úskalí, které bylo potřeba překonat, byla samotná integrace na systém objednávek a skladů vozidel. Splněny byly všechny náročné bezpečnostní, výkonnostní i infrastrukturní požadavky Škoda Auto, které jsou z hlediska dopadů do architektury řešení vysoko nad běžnými standardy. Právě požadavky Škoda Auto si vyžádaly změny v technickém řešení platební brány, a do nasazení online prodeje do provozu bylo nutné stihnout technické i procesní úpravy rozhraní na obou stranách. Integrace do všech systémů obrovského koncernu nakonec proběhla až překvapivě hladce.

Přelomovým je nejenom technické řešení e-shopu jako takového, ale také určitá změna filozofie prodeje. Mladší lidé mají možnost koupit si auto v prostředí, které je jim známé a kterému důvěřují. Škoda se nebojí inovací a dokonce jako v tomto případě prošlapává cestu následovatelům, kteří budou také chtít využít internet jako plnohodnotný prodejní kanál svých výrobků. Ostych a pochyby mohou jít stranou, sen celé generace vývojářů a obchodníků nabyl konkrétních obrysů a dnes už skutečně platí, že se na internetu dá pořídit vše od ponožek po automobil.

Jedním klikem je možné dostat se k zajímavému článku, potvrdit přátelství na sociální síti nebo koupit auto. Zní to revolučně a pokud bychom nevěděli, kolik tisíc “člověkohodin” digitální odborníci strávili na projektu, vypadá Škoda Online jako webová stránka moderního střihu, pochopitelná a jednoduše použitelná. Samotný e-shop ale není hračka, nýbrž skutečný prostředek k navolení parametrů, ze kterého “vypadne” reálný vůz, který je pak možné skutečně objednat a zaplatit. Byl stanoven nový standard, k němuž se konkurence přiblíží až v budoucnosti a bude mít co dohánět.

Nakupující samozřejmě nevnímá všechna úskalí a stres, který prožívali vývojáři. Pro něj je systém prostředek, který mu usnadní cestu k novému autu. Nebude se muset dohadovat s prodejcem, prostě využije online přístupu ke skladovým zásobám a předkonfigurovaným variantám ve svůj prospěch, vybírá jen z nabídky, která je skutečně dostupná a často už za 14 dnů si může pro auto dojet, nebo mu ho dovezou až domů.

Zadání pro realizátora Cleverlance se ladilo do poslední chvíle, v první třetině realizace projektu došlo dokonce ke kompletní změně technologie a architektury zadání. I to tým, který realizoval rozpracovaný koncept z Brna do Českých Budějovic a nazpátek, zvládl, a práci dokončil v rekordním čase tří a půl měsíců. Ne, nejde o překlep. Vše bylo opravdu hotovo v řádu několika měsíců, ne let.

Vysvětlovat zákulisí vzniku tak přelomového projektu, by upřímně řečeno mohlo tak trochu nudit, přece jen ne každý z nás rozumí technologiím tak dobře, aby beze zbytku pochopil všechny nuance, kterými se systém vyznačuje. A ani to není potřeba. Důležitý je zákazník, který se naučí web rychle a intuitivně používat a jeho jistota v tom, že opravdu pracuje připojený na sklad, který mu umožňuje pracovat s tím, co budou mít pak ve Škodovce k dispozici při kompletaci jeho zakázky, tedy vlastně jeho nového auta. Inovace, jejichž dopad mohou sledovat přímo koncoví zákazníci, jsou ty nejlepší.

Jan Handl