Seznam Zprávy - nový design zvýšil návštěvnost i hodnocení portálu čtenáři
03.02.2021
Seznam Zprávy - nový design zvýšil návštěvnost i hodnocení portálu čtenáři

​​​Zpravodajský portál Seznam Zprávy získal v soutěži o Křišťálovou Lupu 2020 první místo v kategorii Zpravodajství a publicistika. Je to přitom rok od doby, kdy portál prošel zásadním redesignem.

Projektu se za kreativní jednotku QUB společnosti Cleverlance zúčastnil produktový designér Michal Hořava. Došlo zde tak k propojení strategického myšlení s kreativitou, což je nesmírně funkční postup, který ovšem zdaleka není samozřejmostí ani při podobně ambiciózních projektech. Výsledkem je originální designový koncept, který dal vzniknout nejúspěšnějšímu produktu společnosti Seznam. Seznam Zprávy totiž v poslední době měsíčně navštíví 5,4 milionu reálných uživatelů.

Na samém začátku projektu byla nerovnost mezi profesionálně vytvářeným redakčním obsahem a jeho hodnocením návštěvníky webu. „Bylo pro nás důležité přijít se silnou nosnou myšlenkou zpravodajského portálu. Tímto konceptem pro mě byla kredibilita,“ říká Matěj Hušek, ředitel Homepage a obsahových webů v Seznamu. I když byl obsah na vysoké úrovni, hledal podle svých slov způsob, jak tuto skutečnost posílit ve vnímání stávajících, a hlavně budoucích čtenářů: „Rozhodl jsem se využít potenciál designu, který by konceptu kredibility dal formu.“

Výzvou bylo navrhnout takovou podobu webu, který by zároveň podporoval loajalitu uživatelů ke značce a díky kterému by byl portál rozpoznatelný. V době silného akcentu na výkon se totiž ve výsledku zpravodajské weby podobají jeden druhému. „Pro vyjádření kredibility jsme společně hledali designové řešení, které bude lidem ze zpravodajského prostředí blízké a budou se s ním schopni identifikovat,“ říká Michal. „Ve spolupráci s klientem jsme se rozhodli vyjít z estetiky starých finančních novin typu Financial Times. Docílili jsme toho především použitím typické podkladové barvy papíru, layoutem připomínající klasické noviny a samozřejmě profesionálně zpracovanou typografií. Tímto jednoduchým nápadem se za online obsahem pro uživatele rozkryje řemeslo, poctivý přístup k novinařině.“ Forma tak podporuje autenticitu kvalitního obsahu. „Náš předpoklad vyšel a potvrdil, že kreativita podpořená designem je dnes nedílnou součástí vývoje digitálních produktů,“ dodává Michal.

„Úspěch redesignu Seznam Zprávy mě těší,“ říká Matěj Hušek. „Hned po prvním měsíci spuštění jsme zaznamenali nárůst návštěvnosti o téměř 25 % a tento nárůst se v meziročním srovnání drží. Zvýšila se i doba, kterou lidé na stránkách stráví. Také kvalitativní hodnocení jsou veskrze pozitivní,” uvádí. Projekt Seznam Zprávy je podle něj dobrým příkladem zapojení designu pro dosažení taktických cílů. „Design v našem případě není samoúčelný, ale přináší uživateli další hodnotu na úrovni emocí, orientace a schopnosti porozumět prezentovaným informacím,“ uzavírá Matěj Hušek.

Alena Červenková