Na stopě barevným trendům
11.02.2021
Na stopě barevným trendům

​​​Pantone Colour Institute svou každoroční volbou barvy roku už více než dvacet let udává barevný trend všem designovým odvětvím, včetně módního průmyslu. Informace o zvoleném odstínu je užitečná všem, kte​​ří pracují s barvami, tedy i grafickým designérů. 

​A letošní vítěz? Jsou hned dva: žlutá a šedá.

Dvojice odstínů byla vyhlášena teprve podruhé od roku 2000, kdy Pantone Colour Institute začal s volbou barvy reprezentující daný rok. První dvojicí byla v roce 2016 světle modrá v kombinaci se světle růžovou. Letošní pár je PANTONE 13-0647 Illuminating – jasná zářivá žlutá symbolizující optimismus a PANTONE 17-5104 Ultimate Gray – neutrální šedá symbolizující stabilitu. Za každou volbou se skrývá symbolika. Letošní ​​spojení dvou barev podle Pantone vyjadřuje sílu a naději. Spojení dvou barev namísto jedné je podle zástupců Institutu daleko silnější, stejně tak jako dva lidé dokážou společně více než každý sám.

vzornik pantone

Pantone Colour Institute je americká organizace, která se už přes 20 let zabývá predikcí barevných trendů. Historie barevného kó​du Pantone je ale delší. Už v 50. letech minulého století začali bratři Lewinovi provozovat tiskárnu v New Jersey. Její oddělení tisku a tiskařských barev pak v roce 1962 odkoupil jeden z jejich zaměstnanců zabývající se chemií a barevnými pigmenty – Lawrence Herbert. Dal svému podniku jméno Pantone. Už rok poté představil světu designu Pantone Matching System, standardizovaný systém reprodukce barev. Snad každý, kdo se nějakým způsobem zabývá designem, ale firmu zná díky jejím vzorníkům. Podlouhlé kartony s příbuznými odstíny, které jsou označeny unikátním kódem, umožňují vybrat ladící i kontrastní odstíny. A právě z těchto ikonických vzorníků Institut vybere tu, která bude pro nadcházející rok dominantní.

Znát barvu roku je v současnosti v podstatě nutnost pro profesionály téměř všech odvětvích designu. Volba Institutu má globální dosah: o​​vlivňuje módní průmysl, interiérový design, grafický design stejně jako design uživatelských rozhraní. Módní průmysl je ovlivněn nejen výběrem barvy roku, ale celé barevné palety pro určité období. Proto se najednou v obchodech s módou objeví oblečení v podobných barvách. Barva je ale také jedním z klíčových prvků korporátní identity, dnes téměř jediným zapamatovatelným. Nejde přitom o to, jestli designér jako firemní barvu zvolí žlutou, modrou, červenou, zelenou, oranžovou či fialovou. Důležité je, aby zvolený odstín dané barvy působil současně, moderně. Odstíny barev jsou poplatné své době. A to, co zákazník vnímá jako vyšlé z módy, určuje do značné míry právě Pantone Colour Institute.

Mimochodem, barevnou paletu s barvami roku si můžete zkusit ​​sestavit i sami: https://connect.pantone.com/#/color-of-the-year?language=en

pantone

​​​​