Většina byznysu se ještě na začátku letošního jara odehrávala fyzicky. Obchodník na schůzkách a prezentacích přesvědčil zákazníka, že on má pro něj ten nejlepší produkt, a ten pak firma dodala. Elektronická komunikace si hledala svoje místo, vzdálená práce byla spíš výjimkou.
To všechno se jako lusknutím prstu změnilo s příchodem neviditelného viru. Komunikujeme on-line, kdo může, prodává on-line, do on-linu jsme se jednoduše přestěhovali. A bylo to překvapivě výrazně snazší než stěhovat fyzické kanceláře. Různé ekonomické analýzy ukazují, že právě díky naší relativní vyspělosti v digitálním světě překonáme současnou krizi mnohem snáze. A velká část byznysu pravděpodobně on-line i zůstane.
V Cleverlance tuto situaci velice dobře chápeme, však ji, jako všichni, zažíváme na vlastní kůži. Zároveň přemýšlíme, jak být v novém světě ještě produktivnější. Jak pomoci každému z nás snadněji vyřídit běžné denní agendy od nákupu zboží, podepisování smluv a možná jednou až po možnost elektronicky volit. Potřebujeme zejména dosavadní fyzickou identitu co nejlépe přestěhovat do digitálního prostoru. V důsledku tak pomůžeme naší zemi k ekonomickému růstu (odhaduje se, že například jednomu z tahounů elektronické identity Estonsku se podařilo díky jejímu zavedení zvýšit roční HDP o 2%). Inspirací jsou pro nás ti nejpokročilejší v této oblasti - v současnosti skandinávské a pobaltské státy.
Pro spolehlivou digitální agendu ve všech oblastech občanského i obchodního života je stěžejní jednoznačně identifikovat osobu, která ji provádí. A to už mají nějakou dobu velmi dobře zvládnuté banky. Proto jedním z uživatelsky nejbližších a nejpřívětivějších způsobů, jak přenést jednoduchost, rychlost a důvěru fyzického kontaktu a prokazování do digitálního světa, je využití bankovní identity. Jednoduše přihlásit se do svého internetového bankovnictví a jeho prostřednictvím vykonávat úkony, které jsou momentálně omezeny buď na fyzické dokládání vaší identity nebo na technicky složitější ověřování on-line (další certifikáty, fyzické čtečky atd.). Často už bez hesla, jen prostřednictvím elektronického klíče, se přihlásíte do internetového bankovnictví. Pak budete moci přistupovat k řadě dalších služeb, do kterých musíte v současné době hledat svoje přístupové údaje.
Jinými slovy - když on-line posíláme peníze za nově nabytou nemovitost a banka umí zajistit, že u mobilního či internetového bankovnictví sedí skutečně osoba oprávněná manipulovat s těmito penězi, proč by rovnou nešlo s touto identifikací požádat o připojení plynu, elektřiny, nemovitost si pojistit, přihlásit si auto, změnit trvalé bydliště a rovnou to všem oznámit (včetně státních orgánů a zdravotní pojišťovny) či se dokonce zúčastnit voleb? A to všechno během několika minut z židle na které právě sedíte (nebo z mobilního telefonu v tramvaji).
Podařilo se nám najít způsob, jak našim zákazníkům cestu do tohoto světa usnadnit. Řada společností z bankovního i nebankovního světa v současné době hledá technické řešení, které jim umožní se připojit k již rozběhnutému projektu bankovní identity. Jedna z nutných podmínek využívání bankovní identity je integrace interních systémů našich zákazníků na Základní registry (ZR), Národní bod pro Identifikaci a Autorizaci (NIA), případně další poskytovatele registrů. Integrací naši zákazníci získají jedinečnou možnost vyčistit klientská data, splnit řadu regulatorních požadavků (AML/KYC) a být technologicky připraveni na očekávané legislativní schválení využívání bankovní identity tak, jak jsme nastínili výše. Toto řešení nasazujeme v řádu týdnů a cestu do plnohodnotného on-line světa tím dokážeme výrazně zjednodušit, zrychlit a zpříjemnit všem uživatelům. My jsme na budoucnost připraveni, jste i vy?
Michal Šejnoha