Virtuální realita je hvězdou herního průmyslu, ale zajímavé VR projekty můžete dnes vidět i ve firemním segmentu. Pohybovat se na vlně tohoto trendu je zajímavé z více důvodů. Vedle zásadního marketingového potenciálu mohou inovace v této oblasti přinést do firem úspory, zefektivnění procesů a hlavně úplně nový rozměr přemýšlení o úkolech, projektech, firmě jako takové.
V České spořitelně si to vyzkoušeli na vlastní kůži - po
virtuální pobočce se jejich "tribe Asistované kanály" rozhodl tento 3D model využít v akci a požádal nás, abychom v Cleverlance pomohli vytvořit školení pokladní činnosti ve VR. Jedná se o historicky první školení České spořitelny ve virtuální realitě.
V čem tkví výhody nové metody? Školení kombinuje prvky gamifikace (aneb jak říkal Jan Ámos Komenský: Škola hrou) a imerzivní princip, kdy se žáci mohou ponořit do nové látky natolik, že mají pocit, že si vše zkusili na vlastní kůži, byť to bylo jen virtuální. Školitelé České spořitelny pro nový formát školení vybrali ty části kurzu, které historicky představují pro žáky největší úskalí, těžko se vysvětlí na papíře a ani při pasivním prohlížení např. na videu nedojde k automatizaci procesu. Ta je přitom velice důležitá. Pokladní činnost v bance totiž podléhá přísným regulacím ČNB a to klade zvýšený nárok i na jednotlivé moduly školení. Žáci si mohou trénovat vklad, výběr, kontrolu bankovek, uzavření či vyúčtování pokladny. Fakt, že trénink probíhá v prostředí, které je identické se skutečným formátem pobočky České spořitelny, napomáhá automatizaci jednotlivých procesů a snižuje pozdější chybovost pokladníků v reálných pracovních situacích.
V České spořitelně používají aplikaci v rámci školení vedených lektorem, kdy si žáci mohou na vlastní oči ve VR vyzkoušet většinu úkonů a ty až do zautomatizování opakovat, a to i u méně častých scénářů, to umožňuje modul "tutorial". Modul pro otestování pak umožní zjistit, do jaké míry si žák osvojil nové dovednosti - test pak odpovídá parametrům požadovaným interními předpisy České spořitelny i ČNB. V současné době je také neoddiskutovatelným benefitem chystaná možnost školení nastavit pro vzdálený režim, tedy tak, že žáci nemusí cestovat na centrálu do Prahy nebo Brna, ale stačí mít na pobočce brýle s aktuálním softwarem. Ušetří se nejen náklady, ale i čas na cestování. Školitelé se stávají průvodci, kteří pomohou studentům s pochopením látky a poskytnou celému školení odborný rámec, nemusí už ale být u každého rutinního opakování a tím vznikají další významné úspory.
První školení proběhla v červnu 2020 a byl o ně enormní zájem z řady zaměstnanců ČSAS - téměř okamžitě byla zaplněna. A program se rozvíjí dál.