Sluneční soustava, podle titěrného dosahu našich dosavadních znalostí, představuje osamělý ostrov uprostřed nekonečna. Vesmírem ale pluje
zlatá deska, na niž se mnoho chytrých hlav pokusilo vydestilovat podstatu lidství. Najdeme na ní popis naší biologie, pozdrav ve všech světových jazycích nebo písničku od Beatles - aby případní mimozemšťané měli alespoň ve zkratce představu, co je pro nás na Zemi důležité. My v Cleverlance nemáme zlatou desku, ale plechové hrnky, které nesou naše firemní hodnoty.
Smrskli jsme je do čtyř písmenek, SVKN, která symbolizují to, za čím stojíme a co přinášíme. A na prvním místě je S, písmeno, které na hrudi nosil možná nejznámější návštěvník z vesmíru. Pro nás znamená „S“ slušnost a spolupráci, což by snad lichotilo i Supermanovi.
Samozřejmě je nutné podotknout, že naše hodnoty nevycházejí z nějakého platonického ideálu, ale z každodenní reality. Obecná hesla bez konkrétního významu by byla přinejlepším cvičením v sebechvále. O to nestojíme. Podívejme se tedy nejdřív společně na první část této hodnoty.
Slušnost se může zdát jako hodnota nehodná samostatného vyzdvižení. Již od malička je nám vtloukáno do hlavy, abychom se chovali podle dobrých mravů. Slušnost by se proto dala považovat za jakýsi základní stav nula, který je samozřejmostí v rámci každé lidské interakce. Jenže v profesionálním světě nabývá toto slovo poněkud jiného významu. Dobré mravy mohou být pouhou přetvářkou, která zakrývá skutečné intence, popř. bublající konflikt. Pro nás znamená slušnost schopnost zachovat zcela chladnou hlavu a umět konflikty řešit nebo jim rovnou nejlépe předcházet. Stalo se například, že na schůzce mezi námi a klientem byly z jeho strany prezentovány informace, které nebyly pravdivé. Místo toho, abychom se účastnili slovního zápasu o to, kdo dokáže, že druhá strana nemá pravdu, jsme nechali po skončení schůzky tento bod otevřený. Následně jsme ukázali danému manažerovi vše potřebné k tomu, aby pochopil, že došlo k nedorozumění a že neměl k dispozici správné informace. Krize zažehnána hned v zárodku a všichni se mohli věnovat práci ke společnému cíli bez větších zádrhelů. Slušnost je umění domluvit se.
Spolupráce představuje velké téma nejenom mezi Cleverlance a klienty, ale především v rámci samotné firmy. Jsme velké uskupení mnoha talentovaných lidí, což ještě nemusí nutně vyústit ve fungující celek. Pokud by každý jednotlivec ve firmě byl nejlepší na světě v tom co dělá, ale na požadavky ostatních reagoval otráveným mávnutím rukou, nedokončili bychom ani jeden projekt. Naštěstí u nás máme lidi nejenom schopné, ale taky schopné spolupracovat. I v případě, že přijde kolega s dotazem za někým, který danou problematiku neřeší, konverzace nikdy neskončí pouhým „To nedělám“. Všichni, včetně majitelů, zároveň nabídnou i řešení problému. Může to být kontaktování příslušného specialisty ve firmě, odkaz na dostupný software nebo domluva na časovém rozmezí, kdy bude problém vyřešen.
Spolupráce je ochota pomoci za každých okolností.
S mimozemskou civilizací se nám zatím navázat kontakt nepodařilo. Ale ve snaze osvětlit hodnoty, které považujeme za stěžejní budeme pokračovat dál, protože stejně tak, jako se podařilo dostat esenci lidstva na jednu zlatou desku, chceme i my zachytit podstatu Cleverlance. Na viděnou u dalšího písmenka.