Umíme si poradit s mongolským Jamesem Bondem
07.11.2017
Umíme si poradit s mongolským Jamesem Bondem

Foxconn je obrovská nadnárodní firma s kořeny na Tchaj-wanu a s pobočkami po celém světě. Zaměstnance počítá na miliony a je zastoupen v mnoha zemích. Pobočka Foxconnu v České republice má asi 5000 zaměstnanců. A právě sem jsme dodali aplikaci pro koordinaci práce zaměstnanců na zakázkách. Český Foxconn již dlouhé roky úspěšně zvládá dynamicky reagovat na objednávky zákazníků zaměřené na výrobu kompletních IT řešení i jednotlivých součástek do nejrůznějších zařízení. Každodenní koordinace lidí a výrobních linek a jejich přizpůsobení právě zpracovávaným zakázkám a jejich technologickým specifikům představuje nejen logistický oříšek, ale i zdroj potenciálního stresu. Foxconn se ovšem o své lidi snaží starat co nejlépe a tak se rozhodl vytvořit mobilní aplikaci pro přehlednou a efektivní koordinaci směn. Ukázalo se, že téměř všichni zaměstnanci Foxconnu v Pardubicích používají mobilní telefony s Androidem a tak bylo jasné, že volba padne právě na tuto platformu.

Jáchyme, hoď ho do m​​obilu

Stačilo doplnit zadání, sladit priority a očekávaní od projektu, navrhnout konkrétní podobu řešení, vytvořit wireframy a grafiku celé aplikace. A na tomhle základě už se dá hezky vyvíjet. Musíme vyzdvihnut profesionalitu ze strany Foxconnu, s jakou přistupoval k průběhu celého projektu. Zatímco Cleverlance vyvíjela mobilní aplikaci, Foxconn měl na starosti serverovou část projektu. Byl to ukázkový příklad, jak má vypadat spolupráce při agilním vývoji mezi dvěma firmami.

Co tedy taková aplikace umí? Koordinaci lidí na konkrétních stanovištích pro každou směnu, evidenci absence a pracovního volna, přehledný kalendář směn nebo automatické notifikace.


Překvapivě největší oříšek nebyl technického, ale lingvistického charakteru: v pardubickém Foxconnu uslyšíte mnoho cizích jazyků, firma spolupracuje s Centrem na podporu integrace cizinců pro Pardubický kraj, pořádá multikulturní týdny či oslavy nového lunárního roku pro pracovníky z asijských regionů. Koordinace zaměstnanců proto neznamená pouze logistickou, ale i lingvistickou výzvu. Vedle obvyklé mutace aplikace v češtině a angličtině bylo třeba dopracovat ještě mongolštinu, v níž, je potřeba to přiznat, většina lidí plynule nehovoří. Překladatel nemusel pouze nalézt odpovídající mongolské výrazy, ale i způsob, jak přeložená sdělení vměstnat do designu aplikace - podle všeho se mu to zdařilo výborně.

Špio​​​ni a my

Svět velkého byznysu se nicméně pojí i s velkými riziky, proti kterým je potřeba se bránit. Foxconn jako firma neustále roste a pokud nemá tento trend být narušen, musí se také aktivně snažit zamezit průmyslové špionáži. V někom to může vzbuzovat úsměvnou představu tajného agenta, jehož misí je zjistit, kdy paní Nováková musí vstávat ve středu do práce. Nebezpečí úniku know-how a jiných firemních informací ovšem představuje reálnou hrozbu. Právě proto tedy interní aplikace pro koordinaci směn musela být dobře zabezpečena tak, aby do ní nemohla vstoupit osoba, která není evidovaná společností Foxconn CZ.

Vývoj aplikace pro Foxconn nás tedy donutil přemýšlet o efektivním plánování i o špionovi třeba z Mongolska. Podle spokojenosti zákazníka můžeme soudit, že se nám úkol povedl.

Spolupráce s Foxconnem byla navíc oboustranně příjemná. Velmi jsme si užili výhodu, která na řadě projektů chybí: totiž zde jsme přibližně znali počet uživatelů a mohli jsme aplikaci testovat přímo s nimi. Takové uživatelské testování někdy nebývá možné, zvlášť u bankovních aplikací, kde může počet klientů přesahovat stovky tisíc nebo klidně miliony. Tady jsme postupně mohli aplikaci dotvářet přesně tak, jak bylo ideální pro potřeby zaměstnanců, a ušili jsme jejich interní systém skutečně na míru.